Nio av tio ord vi använder har vi lärt oss från skriven text.
En sjuåring har ett ordförråd på ca 5000-7000 ord.
En sjuåring har ett ordförråd på ca 5000-7000 ord.
En sjuttonåring som läst och/eller lyssnat regelbundet till texter har ca 50 000 –70 000 ord i sitt ordförråd.
En sjuttonåring som inte har läst/lyssnat till texter har endast ca 5 0000 –17 000 ord i sitt ordförråd.
Så stor är skillnaden!
En vuxen behöver ett ordförråd på minst 50 000 ord för att klara sitt dagliga liv för att hänga med i nyhetssändningar och för att kunna förstå normal tidningstext, instruktioner och anvisningar vi stöter på i livet.
Vad läser du just nu (t.ex. böcker, tidningar, skolböcker/läromedel, webb)? Varför läser du (t.ex. underhållning, intresse, hobby, skola...)?
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaJag läser allt möjligt nu för tiden och allt jag läser är på internet. Jag tycker att läsningen är väldigt viktig för att ta reda på information/lära sig men dessutom påfylla sitt ordförråd.
SvaraRaderaDet som gör att jag inte är så sugen på att läsa just böcker är att man är begränsad till bara ett ämne när man läser en bok, jämfört med internet där man kan läsa om allt man känner för. Sen så finns det ju allt annat man måste gå igenom för att kunna läsa en bok som också gör att man blir ännu mindre sugen.. (Hitta en bra bok, låna den, lämna in den i tid OSV)
Intressant, Ramez. Det verkar ju som din generation läser mest på nätet. Och nätet är ju fantastiskt om man vill ta reda på information eller bara ha roligt en stund. Allt finns där. Det finns ju olika typer av läsning och på nätet är det oftast kortare texter som ger just snabb information. En annan fördel är väl att informationen är interaktiv. Man kan kommentera och kommunicera (som vi gör nu). Men att läsa längre texter kräver kanske lite mer av läsaren. En god bok som man vill läsa kan ge en upplevelse och nya perspektiv. Det tar tid och lugn, men jag hävdar bestämt att det är värt det. Sammanfattningsvis kanske man kan säga att läsning på internet är snabba kolhydrater för det operativsystem vi kallar hjärnan medan romanläsning ger det viktiga proteinet ;-) Vi behöver båda för en balanserad läskost... Eller?
RaderaNär man väl hittar en bra bok så håller jag med om att det är väldigt värt det, och man känner att man glider in i en helt annan värld. Men däremot så tycker jag fortfarande att man kan få allt man behöver från internet(iallafall om man läser allt möjligt som mig). Till exempel så brukar jag gå in och läsa olika personers historier på en sida som heter reddit.com/r/nosleep. Där är beskrivningar och olika perspektiv givna, och de flesta är riktigt bra skribenter så man får det "goda proteinet" som man oftast får av böcker.
RaderaSen så kan jag förstå att författare är förmodligen mycket bättre skribenter än "random" personer på internet, men de är fortfarande tillräckligt bra för att ge en sakerna man oftast får/behöver av böcker, det lilla "extra". Men det är bara min uppfattning om det hela efter så mycket erfarenhet av så många olika hemsidor. :)
Det är en spännande tid vi lever i. Före internet måste en författare ha ett förlag som "gatekeeper". Förlagen hade makten att avgöra vilka skribenter som skulle nå ut med sina berättelser/budskap. Idag kan vem som helst med en internetuppkoppling nå ut. Kanalen att föra ut sina tankar finns och det är också ett viktigt instrument för demokratin. På gott och ont. Kanske blir det så att man läser allt på nätet i framtiden. Samtidigt så har man länge trott att internet kommer att leda till pappersbokens död, men försäljningen av pappersböcker har snarare fått vind i seglen av internet... Den som lever får se hur vårat läsande utvecklar sig. Det blir en spännande resa.
RaderaBra att du får lite proteiner på nätet också, Ramez ;-)
Just nu läser jag en tidning som handlar om mode och de som är "inne" bland kläder o smink och sådant. Det läser jag för att jag är intresserad av det och för att det är roligt. Sen läser jag saker på internet varje dag kommentarer på socialamedier och sms osåvidare. Sen kan jag även läsa Aftonbladet för att få veta vad som händer i världen.
SvaraRaderaAftonbladet var en av de första svenska tidningar som förstod att internet skulle bli framtidens stora distributionskanal för nyheter och information, Ebba. Och de har behållit greppet... Hur länge tror ni Aftonbladet funnits på internet? Berättelsen bakom Aftonbladet på nätet finns här:
SvaraRaderahttp://www.aftonbladet.se/nyheter/aftonbladetse18ar/article15304091.ab
Ramez och Ebba var först ut. Är det någon annan i 9E som funderat på sin läsning...?
SvaraRaderaFundera, nyansera, formulera, kommentera och publicera mera :-)
Jag brukar läsa extremt mycket, de är lite olika men oftast genom internet (håller med ramez ovan) eftersom det är intressanta saker och oftast sånt som händer i "nuet".
SvaraRaderaJag brukar läsa till tex prov, läxor och även tidningar. Man får så mycket information & lär sig massa nya ord, speciellt när man läser böcker. Dock brukar jag läsa nästan allt annat än just böcker men försöker även göra de nångång ibland. Om man hittar en bra bok så kan de va riktigt kul att läsa :) det gäller bara att hitta nån som passar än själv!
Ja, man lär sig av att läsa, Batya. Hoppas du hittar någon bra bok som fångar dig. Och man läser ju också på olika sätt beroende på vad och var man läser. En roman alltså en berättande text läser man heller inte med samma syfte som en faktatext.
SvaraRaderaTror ni att hjärnan bearbetar informationen olika beroende på om man läser på papper eller på skärm?
En intressant fråga, det skulle lika gärna kunna vara så. Jag tänker mig mer påverkan av backgrunden man ser samtidigt som man läser en text på internet. Till exempel böckerna i backgrunden nu, gör kanske att hjärnans uppmärksamhet fångas lättare och uppfattar det som något som har potential för att vara extra intressant.. Min lilla "teori".
RaderaIntressant teori, Ramez. Jag forskade lite på nätet om detta och hittade bl.a. följande information ur en artikel skriven av Anneli Goldman som föreläser om stress och hur man kan hantera den. Hon hänvisar till Erik Wästlund, lektor i psykologi och forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet som har gjort en doktorsavhandling om interaktionen mellan människan och datorn. Här följer ett par utdrag ur den texten:
SvaraRadera"I senaste numret av den populärvetenskapliga amerikanska tidskriften Scientific American tar man upp Eriks forskning kring problemet för hjärnan att ta till sig text på skärm.
Eriks studie visar att text på papper är lättare att förstå och minnas och att det inte har så mycket med kvaliteten på skärmarna eller datorvana att göra.
...
Ett annat störningsmoment, som stör inlärning och förståelse, är när det finns många designelement och annonser i blickfånget. Arbetsminnet måste hela tiden repetera information för att hålla den kvar och kan därför inte hantera så många saker på en gång. När vi har flera olika element och textbitar på skärmen kan det alltså påverka så att vi missar det som är viktigt. Och även om vi sett det riskerar vi att glömma det fort.
Det är splittringen igen. Jag skriver och pratar mycket om vikten av fokus och att göra en sak i taget. Att en av våra stora källor till stress är splittringen. Här visar den sig igen. Dels blir arbetsminnet belastat lätt och det ger stressreaktioner. Sen är det frustrerande att läsa och märka att man inte minns så bra, vilket också kan framkalla stress, särskilt när det är mycket att ta in hela tiden. Vi skulle ju gärna vilja snabbskumma vilken text som helst och minnas direkt. I stället har det visat sig att vi läser långsammare på skärm vilket i sin tur påverkar koncentrationsförmågan negativt vilket påverkar känslan av splittring. En negativ spiral."
Thomas Nygren som är postdoktor i digital humaniora skriver också i Lärarnas tidning om detta. Här följer inledningen av hans artikel:
"Som forskare i digital humaniora och lärande mitt i Silicon Valley är det tydligt att den digitala utvecklingen i den svenska skolan behöver åtföljas av eftertanke och kritisk reflektion. Här i Stanford vid världens främsta universitet vad gäller digital utveckling framhålls tryckta texter som en självklar vinnare över skärmläsning. När det gäller att ta in ny kunskap är det papper som gäller. Böcker och artiklar läses i nio fall av tio i tryckt format enligt världsledande producenter av digital litteratur, såsom HighWire Press och Stanford University Press. Deras respektive VD:ar, Thomas Rump och Alan Harvey, uppger utifrån säkra data om sina kunders sök- och köpmönster att forskare tar till sig kunskap genom att läsa utskrifter och tryckta böcker. Sökningar görs på nätet. Inläsning och eftertanke sker nerkopplat. När smarta människor själva får välja hur de ska ta in ny kunskap väljer de således mycket sällan e-böcker eller läsning online. Frågan är varför svenska ungdomar ska tvingas vandra en svårare väg till kunskap?"
Tja det blev ett långt inlägg. Är det någon som orkade läsa på skärmen...? ;-) Kommentarer...?
Jag orkade läsa allt fastän det blev lite halvtråkigt på vägen. Väldigt intressant och stämmer nog rätt bra eftersom att jag märkte själv när jag försökte läsa all text så distraherades jag av alla olika färger på böckerna i backgrunden. Det gjorde det svårare att fokusera..
SvaraRaderaKul att du orkade, Ramez. Och visst är det anmärkningsvärt hur man kan distraheras av andra delar på skärmen. Det händer nog oftast omedvetet, men du var medveten och tänkte aktivt på hur du tog emot informationen. Visst är det intressant att "spjutspetsarna" inom datateknologi i Silicon Valley menar att läsning på papper är överlägset skärmläsning...
Radera